Recentelijk heb ik in het mooie Barcelona gesproken op de Control Room Summit, over onze rol als System Integrator en de uitdagingen rondom data in control rooms. De Control Room Summit was onderdeel van de Integrated Systems Europe (ISE). Eén van de grootste AV beurzen ter wereld, waarop veel control room fabrikanten hun noviteiten tonen.
Voor degene die mij niet kennen: mijn naam is Kars Marcelis en als Business Team Manager ben ik werkzaam in het Enterprise team. In de ruim 8 jaar dat ik werkzaam ben bij INTER ben ik vooral betrokken geweest met onze kernoplossing control rooms. Hierin houd ik mij vooral bezig met product- en serviceontwikkeling en het uitzetten van de juiste strategieën om marktleider te worden/blijven in een aantal van onze PMC’s (Product-Marktcombinaties).
Tijdens de Control Room Summit heb ik gesproken over data in control rooms en onze rol als integrator hierin. In deze blog neem ik jou mee in de besproken onderwerpen.
De beschikbare data in control rooms neemt enorm toe en bijna elke vorm van data is vandaag de dag beschikbaar. De te gebruiken data groeit zelfs zo snel, dat het voor de operator onmogelijk is om al deze informatie op de juiste manier te verwerken. De uitdaging met data in de control room is het volgende: hoe krijgen we de juiste data bij de operator?
Zoals gezegd is er veel data beschikbaar, echter kan deze data vaak niet op de juiste manier worden weergegeven of worden samengevoegd. Dit komt doordat veel bronnen in control rooms zich in geïsoleerde omgevingen bevinden, vaak omwille van veiligheid of omdat leveranciers van deze bronnen het ontsluiten van data tegenhouden. Een voorbeeld hiervan zijn SCADA-applicaties (applicaties die veel gebruikt worden in de procesindustrie voor het aansturen van installaties). Het is extreem complex om data uit deze systemen te halen, omdat leveranciers van deze applicaties hun eigen domein beschermen. Zij willen niet het risico lopen dat externe factoren mogelijk hun applicatie verstoren.
Een andere reden waarom data uit verschillende systemen (nog) niet wordt samengevoegd is de strikte wet- en regelgeving rondom automatisering en data in de control room. In een aantal landen is het nog bij wet verboden om processen in de control room door een machine te laten uitvoeren. Het gevolg hiervan is dat er in veel landen nog grote control rooms zijn, omdat de menselijke rol van de operator hierin primair is. Het implementeren van ontwikkelingen als Artifical Intelligence (AI) en Machine Learning blijft hierdoor nog achter, terwijl de kansen en mogelijkheden enorm zijn.
In de markt wordt veel gesproken over data en de uitdagingen rondom het samenbrengen hiervan. Het huidige systeem en de mindset is veelal de beperkende factor. De uitdaging die wij als integrator met data zien en ervaren, is dat wij onze relaties moeten overtuigen dat het enorm belangrijk is om data uit de verschillende processen te combineren om tot efficiëntere en slimmere processen te komen.
Het niet combineren van data uit verschillende bronnen kan een grote negatieve impact hebben. Het combineren van data brengt daarom veel kansen met zich mee.
Ten eerste zullen processen efficiënter verlopen. Door data op een slimme manier samen te brengen, hoeft er uiteindelijk minder data getoond te worden in de control room. Dit zorgt ervoor dat de operator een beter overzicht heeft.
Ten tweede zijn er minder operators nodig, wat in de huidige arbeidsmarkt goed van pas komt. In gesprekken met onze relaties horen wij regelmatig dat ze worstelen met het vinden van operators. Ook de rol van de operator verandert. De operator van de toekomst focust zich meer op data, zoals een datawetenschapper.
Ten derde zorgt het voor een betere voorspelbaarheid. Door het combineren van gegevens uit verschillende bronnen, kunnen patronen worden ontdekt die anders niet zichtbaar zouden zijn. Wat op zijn beurt leidt tot een verbeterde voorspelbaarheid van toekomstige gebeurtenissen en trends in de control room.
Uiteindelijk leidt beter en meer inzicht tot minder verspilling in de keten. Dit bespaart bijvoorbeeld geld in een productieproces. Maar in sommige gevallen zijn het processen die over mensenleven gaan, zoals in een alarmcentrale. Door het combineren van data op het juiste niveau worden betere beslissingen genomen.
Wij hebben verschillende relaties die al succesvol gebruik maken van data in de control room. Met data handelen zij processen proactief af. Voorbeelden hiervan zijn o.a. Schiphol en Rijkswaterstaat.
Business Case
APOC Schiphol
Schiphol werkt o.b.v. Total Airport Management, een systeem volledig gebaseerd op data. In het Airport Operation Center (APOC) worden alle processen van Schiphol gemonitord. Het APOC is de primaire control room welke in verbinding staat met verschillende afdelingen/processen van Schiphol. Hier monitoren ze processen in de totale keten zoals parkeergarages, douane, beveiliging en bagage-afhandeling. Tezamen met data van o.a. het aantal vluchten, weersverwachtingen, vertragingen etc. voorspellen en analyseren zij de voortgang van de verschillende processen, zodat reizigers de beste customer journey c.q. reis ervaren.
Business Case
Rijkswaterstaat
In de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat wordt gebruik gemaakt van datasensoren uit de op- en afritten van snelwegen. Deze data gecombineerd met data uit navigatiesystemen (bijvoorbeeld: Google Maps of Flitsmeister) zorgt voor een voorspelbaarheid van mogelijke knelpunten. Door gebruik te maken van deze data kan Rijkswaterstaat anticiperen op wat er gaat komen en hier de juiste acties op uitzetten. Het gevolg is dat de customer journey c.q. reiservaring van de weggebruiker hierdoor zo aangenaam mogelijk wordt gemaakt.
Hospital Control Center
Het gebruik van data en het focussen op een optimale customer journey zien wij ook in de medische markt, in de zogenoemde Hospital Control Center (HCC). In een HCC kijken de operators naar de patiënten doorstroom. De beschikbare data over (nieuwe) patiënten wordt gecombineerd met de planning. Zo weten ziekenhuizen hoeveel werknemers en middelen er nodig zijn in de verschillende fasen in het patiënten proces.
Deze voorbeelden zijn succesvol in het gebruik van data in de control room, omdat er data uit verschillende bronnen worden gecombineerd om processen efficiënter te maken.
Fabrikanten/leveranciers moeten werken aan het creëren van een ecosysteem om verschillende databronnen direct en op een beveiligde manier met elkaar te verbinden. Het belangrijkste is dat deze databronnen en applicaties gemakkelijk te beheren zijn. API integraties en koppelingen maken steeds meer mogelijk, maar API integraties vergen vandaag de dag nog veel maatwerk en tijd.
Als integrator zien wij verschillende bewegingen in de markt. Zoals bijvoorbeeld de zogenoemde PSIM, Physical Security Information Management, applicatie. In deze applicatie kunnen bronnen zoals videobeelden, alarmeringen, informatie over gebouwbeheer etc. worden geïntegreerd. Een operator monitort al deze informatie vanuit één uniforme userinterface.
Een paar jaar geleden hebben wij onze eigen workflowmanagement oplossing gebouwd. Het was destijds erg complex om de juiste data uit de verschillende systemen te krijgen en hiermee te interageren. SCADA-leveranciers waren in die tijd bijvoorbeeld niet geneigd om een directe verbinding naar hun systeem te leggen. Mede hierdoor hebben wij destijds doen besluiten met deze ontwikkeling te stoppen. Gelukkig zien wij door de druk en noodzaak vanuit de eindgebruikers dat er langzaam een beweging ontstaat dat o.a. SCADA- en DCS leveranciers ook zien dat hun data toegankelijk moet worden.
Zoals eerder aangegeven is de toename van data in de control room zo enorm groot dat het voor een operator onmogelijk wordt om met alle aanwezige data te werken. Het is essentieel om structuur toe te voegen aan deze data zodat het op de juiste manier getoond wordt. Je wilt alleen de data tonen die relevant is. Dit vraagt meer van een integrator dan enkel technische kennis. De sleutel hierin is kennis van het proces.
Er zijn integratoren die denken dat ze nog steeds een rol spelen in het samenbrengen van verschillende systemen door enkel gebruik te maken van KVM (Keyboard-Video-Mouse) oplossingen. Bij een KVM oplossing is het vaak de voorwaarde dat de verschillende systemen en bronnen apart moeten blijven. Het gevolg hiervan is dat de data ook los van elkaar blijft. Door af te stappen van de gedachte: technologie eerst, verbreken wij dit taboe. Wij focussen ons op de klant en haar proces.
Zo hebben wij een aantal verschillende concepten ontwikkeld welke volledig in lijn zijn met de levenscyclus van de control room, zoals het beginnen met een behoefte analyse. In deze analyse speelt data een belangrijke rol in het ontwerpen van de ideale control room welke volledig is ingericht op het proces van de klant. Om erachter te komen welke informatie er nodig is, nemen wij interviews af, doen wij observaties en gebruiken wij historische data. Onze rol is om te begrijpen welke data onze klanten hebben en hoe we deze het beste kunnen presenteren. Het resultaat en ons uiteindelijke doel hiervan is dat we een simpele intuïtieve opererende werkplek faciliteren, waar het systeem werkt voor de gebruiker in plaats van andersom. In het verleden (soms nog werkelijkheid) wilden wij vooral alle informatie zien in de control room, momenteel willen we alleen zien wat onze aandacht nodig heeft. Onze afdeling consultancy helpt met het in het kaart brengen van alle facetten, waaronder de data. Om data te willen combineren moet er een goed plan zijn om de stakeholders mee te krijgen.
Als je als systeemintegrator meer met data wilt gaan doen, ben je genoodzaakt om meer naar de bronkant op te schuiven en hierin kennis en ervaring op te bouwen. Wij moeten niet alle bronnen aanleveren, maar juist hierover advies geven. Bij INTER hebben wij deze beweging al gemaakt. Als voorbeeld geven wij naast advies over het inrichten van een control room ook advies over camera’s, camera-, communicatie- en SCADA-systemen.
Met behulp van data worden processen in de control room steeds inzichtelijker en situaties meer voorspelbaar. Deze parallel hebben we ook naar onze eigen service organisatie getrokken. INTER heeft een eigen 24/7 control room waarin we real-time monitoring verlenen voor onze control room relaties. Dit zorgt ervoor dat we, met behulp van data, kunnen voorspellen wanneer componenten falen of dreigen te gaan falen. Op deze manier weten wij wanneer een probleem zich kan voordoen en kunnen wij passende interventies ondernemen, voordat de gebruiker zich er bewust van is.
Real-time monitoring aangevuld met tweede andere diensten (eerstelijns support bij de klant en remote acces), maakt onze propositie sterk. Om continuïteit in het klantproces te borgen zorgen wij ervoor dat eerstelijns support volledig bij de klant op locatie is geborgd. Hierin is een goede samenwerking/partnership met onze relaties van essentieel belang. Het beleggen van eerstelijns support bij onze relaties zorgt ervoor dat mogelijke onderbrekingen direct worden opgelost. Door de beschikbare data en opgedane inzichten te analyseren detecteren wij verandering steeds sneller. Binnen onze SLA-contracten zijn gebruikers- en beheerderstrainingen verplicht. Wij trainen beheerders één keer per jaar. Tijdens een training kijken we naar de data van de storingen, om de klant te leren hoe ze deze mogelijk zelf op kunnen lossen in de toekomst. Daarnaast gebruiken wij de historische data om onze systemen te verbeteren en hiermee de betrouwbaarheid te vergroten. Dit garandeert continuïteit. Als wij in beeld komen willen we de storing zoveel mogelijk remote, op afstand, oplossen vanuit onze eigen control room. Zoals je leest is onze service, gericht op control rooms, compleet gebaseerd op data.
Niet alleen de rol van de integrator, maar ook die van de gebruiker verandert. Verander jij met ons mee? Wil je meer te weten te komen over deze ontwikkelingen neem dan contact met me op!