In een omgeving waar precisie en alertheid cruciaal zijn, is het van essentieel belang dat de werkplek optimaal is ingericht om het welzijn en de effectiviteit van de operator te ondersteunen. Het integreren van ergonomisch meubilair is één van onze bouwblokken die samen de fundering vormen voor een optimale control room. In dit nieuwsbericht gaan we dieper in op dit bouwblok en leggen we uit hoe ergonomisch meubilair de gezondheid, comfort en productiviteit van operators bevorderen.
Wist je dat er op de werkplek van de operator ruim zes keer zoveel wordt gezeten als op een werkplek in een ‘normale’ kantoorruimte? De werkplek van een operator bestaat dan ook niet uit gewoon kantoormeubilair, maar uit 24/7 bureaus en stoelen. Hiermee kan een werkplek gemakkelijk worden afgesteld op ieders afzonderlijke postuur en voorkeuren. Met dit ergonomisch verantwoorde meubilair kan de operator een gezonde en actieve werkhouding aannemen.
Het belang van ergonomie bij meubilair gaat verder dan alleen comfort; het speelt een cruciale rol in het voorkomen van werk gerelateerde musculoskeletale aandoeningen, die kunnen ontstaan door een onjuiste houding, repeterende bewegingen en langdurig zitten of staan. Door te investeren in ergonomisch meubilair en bewust te zijn van ergonomische principes, kunnen organisaties de gezondheid en het welzijn van gebruikers verbeteren.
Een actieve zithouding heeft een positief effect op de alertheid van de operator. Een ergonomische stoel biedt essentiële ondersteuning voor een gezonde werkhouding. Deze stoelen richten zich sterk op de regio in de onderrug. Ze ondersteunen de natuurlijke kromming van de wervelkolom en helpen rugpijn te voorkomen. Om langdurig zitten comfortabeler te maken, is het ook belangrijk dat de zitting breed en diep genoeg is. Samen met voldoende kussencomfort, vermindert dit de druk op heupen en dijen. Daarnaast moeten ergonomische stoelen verstelbaar zijn. Aanpassingen in hoogte, zitdiepte, leuninghoogte, en -hoek zijn cruciaal. Dit maakt het mogelijk om een breed scala aan lichaamstypes en werkhoudingen te ondersteunen.
Ook bureaus kunnen ergonomisch worden afgesteld. Hierbij is zowel het werkblad als het monitordeel in hoogte verstelbaar en wordt er bij het plaatsen van de beeldschermen rekening gehouden met de kijkafstand en kijkhoek. De beeldschermen moeten binnen de aanbevolen ergonomische kijkhoeken gepositioneerd worden. Met name het te hoog plaatsen van beeldschermen brengt een aanzienlijk verhoogd risico op nekklachten met zich mee. Daarnaast dragen verstelbare toetsenborden en muizen bij aan het vinden van een comfortabele typ- en muispositie, waardoor de belasting op de polsen en armen vermindert. Om control rooms te voorzien van het juiste meubilair, werken wij samen met strategisch partner Brand Control Rooms.
“Omdat een werkplek in een controlekamer minimaal door 3 verschillende mensen wordt gebruikt, moet je deze desk zien als een flexwerkplek. Daarom zijn onze desks split-level in hoogte verstelbaar: het werkblad en de monitoren zijn onafhankelijk van elkaar in hoogte te verstellen. Dit geeft de perfecte instelling voor ieder mens, ongeacht haar of zijn lengte. Bovendien hebben we bij het ontwerpen van onze desks rekening gehouden met alle NEN normeringen, kijkhoeken en ergonomische eisen.“ – Ard Pongers, Director Brand Control Rooms
Bij het inrichten of herinrichten van een control room, komen veel specialismes om de hoek kijken. Naast meubilair houden wij ook rekening met andere ergonomische aspecten binnen control rooms. Denk hierbij aan verlichting, akoestische oplossingen en klimaatbeheersing. Daarnaast besteden we aandacht aan de kijkhoeken, afstanden, grootte en instelbaarheid van videowalls en grootbeeldschermen. Deze factoren zijn van cruciaal belang voor de leesbaarheid en zichtbaarheid van de informatie, wat essentieel is voor de efficiëntie en effectiviteit van een control room. Benieuwd wat we kunnen betekenen voor de control room binnen jouw organisatie?