Efficiënter werken, wie wil dat nu niet? In de dynamische en vaak hectische omgeving van een control room is efficiëntie van cruciaal belang. Moderne technologieën en een doordachte inrichting kunnen hierbij helpen. Dit artikel licht toe hoe een georganiseerde werkplek in de control room kan bijdragen aan een hogere productiviteit en een betere workflow.
Bij het ontwerpen van een control room streven we altijd naar een georganiseerde en overzichtelijke werkplek, waar alleen de essentiële componenten aanwezig zijn. Dit ‘clean desk’-principe helpt operators hun taken efficiënter en gestructureerder uit te voeren, waardoor de kans op fouten vermindert. Om een georganiseerde werkplek te realiseren, maken we gebruik van verschillende technische oplossingen. Hierbij onderscheiden we twee belangrijke systemen: het bedien- en presentatiesysteem (B&PS) en geïntegreerde audiocommunicatie.
Het bedien en presentatie systeem maakt gebruik van KVM-oplossingen. KVM staat voor Keyboard, Video, Mouse en verwijst naar technologieën die de bediening van meerdere computers of systemen vanaf één werkplek mogelijk maken. Vaak worden deze systemen op afstand van de werkplek geplaatst, in een geconditioneerde en beveiligde systeemruimte. Operators kunnen met deze oplossing snel schakelen tussen verschillende systemen, zonder dat ze van fysieke computers hoeven te wisselen. Dit verbetert de workflow aanzienlijk. De keuze voor het juiste type KVM-systeem hangt af van de specifieke behoeften en omgeving van het project. Belangrijke overwegingen zijn onder andere de gewenste functionaliteit, het type bronsystemen, de manier waarop bronnen moeten worden aangesloten, de beschikbaarheid van een bestaand netwerk en virtuele omgevingen. Lees via onderstaande button meer over de voordelen en technische kant van de KVM-systemen.
“Een goed ontworpen control room op zowel ergonomisch als technisch vlak is de sleutel tot maximale efficiëntie en minimale fouten. Door moderne technologieën zoals KVM-oplossingen en geïntegreerde communicatie in te zetten, creëren we een werkplek waar operators zich volledig kunnen concentreren op hun taken. Dit leidt niet alleen tot een betere efficiënte en hogere productiviteit, maar ook tot een verbeterde veiligheid en betrouwbaarheid van de operatie.” – Paco Erkens, Solutions Architect.
In control rooms zien we vaak meerdere communicatiemiddelen. Denk hierbij aan een telefoon, mobilofoon, intercom, omroepsysteem, voice logging, GIS map, chatbox en beeldbellen. Communicatiemiddelen los naast elkaar op een bureau, kan het overzicht behoorlijk belemmeren. Hoe meer keuze, hoe minder overzicht. Uit welk apparaat kwam er een oproep? En is er een verband te trekken met de informatie uit de diverse communicatiemiddelen? Informatie analyseren uit diverse apparaten is tijdrovend en niet efficiënt, zeker niet in een kritische omgeving als een control room. Geïntegreerde communicatie centraliseert al deze communicatiemiddelen. Dit houdt in dat alle losse communicatiemiddelen, worden aangestuurd vanuit één multifunctionele applicatie. Het voordeel hiervan is dat je als operator in de control room efficiënter kunt werken. Je kunt sneller verbanden trekken door effectieve communicatie en coördinatie tussen alle betrokken partijen. Risico’s worden hierdoor verminderd. Binnen INTER gebruiken wij ATLAS voor geïntegreerde communicatie.
Lees hier meer over geïntegreerde communicatie
Naast bovenstaande systemen die zorgen voor een georganiseerde werkplek, zijn er natuurlijk ook andere factoren die efficiënt werken in de control room bevorderen. Denk hierbij aan ergonomisch meubilair, de juiste verlichting, akoestische oplossingen en klimaatbeheersing. Lees via onderstaande button meer over control room inrichting.
Wil je meer informatie over efficiëntie in de control room? Of ben je benieuwd wat we kunnen betekenen voor jouw control room? Neem dan contact met ons op.