Wil je zeker weten dat de nieuwe control room van jouw organisatie optimaal in gebruik wordt genomen? Dan zijn onze opleidingspakketten dé oplossing! Slechts één op de zeventig innovaties wordt tot een goed einde gebracht, omdat er geen of onvoldoende aandacht wordt besteed aan het implementeren ervan. Binnen INTER besteden we veel aandacht aan gebruikerstrainingen, maar helaas merken we regelmatig dat onze klanten niet het optimale uit het nieuwe systeem halen. En dat is zonde! Een nieuw systeem moet namelijk niet alleen functioneren, het moet ook werken. Om deze stap te kunnen zetten heeft INTER opleidingspakketten voor control rooms ontwikkeld. Een beproefde methodiek waarmee we optimaal gebruik van het nieuwe systeem garanderen!
Een incidentele training zonder achterliggend opleidingsplan heeft vaak een lage opbrengst tot gevolg. Gebruikers (operators, shiftsupervisors en beheerders) krijgen de werking van het systeem uitgelegd, maar de werkpraktijk van de deelnemers en een achterliggend opleidingsplan ontbreken. Opleiden is echter geen eenmalige actie. De echte vragen komen niet tijdens de training, maar in eerste dagen nadat het systeem in gebruik is genomen. Op die momenten zijn er antwoorden of oplossingen nodig, om te voorkomen dat men terugvalt in de oude werkwijze. En terugvallen in die oude werkwijze is erg zonde! De vooraf bedachte benefits (bijvoorbeeld een efficiënter werkproces, kostenbesparing, meer overzicht) worden hierdoor niet behaald en dat maakt de aanschaf van een dergelijk systeem minder rendabel.
Om dit benefitsverlies tegen te gaan, heeft INTER opleidingspakketten voor control rooms ontwikkeld. We starten hierin met een voorbereidingsfase waarin we samen met de opdrachtgever en enkele key-users in gesprek gaan. We bespreken de opleidingsbehoefte (hoe ziet het werkproces eruit en aan welke onderwerpen moeten we extra aandacht besteden?) en gebruiken deze informatie en onze expertise bij het opstellen van een opleidingsplan. Rond de ingebruikname van het systeem verzorgen we meerdere gebruikerstrainingen, waarin we de functionaliteiten van het systeem uitleggen. Hoe kun je bijvoorbeeld bronnen voorschakelen, bronnen bedienen en presets maken of bewerken? Tegelijkertijd verzorgen we voor de beheerders een basis beheerderstraining, zodat zij weten welke componenten zijn geïnstalleerd, hoe de managementomgeving werkt en hoe kleinschalige updates doorgevoerd kunnen worden. Beide type trainingen sluiten we af met het uitvoeren van diverse opdrachten, zodat we het niveau van de deelnemers kunnen verifiëren.
Naast bovengenoemde trainingen verzorgen we ook een gevorderde beheerderstraining. Tijdens deze training bootsen we ‘veelvoorkomende’ storingen na (en laten we beheerders deze hands-on oplossen), zodat ze met vertrouwen het (eerstelijns)beheer op het systeem kunnen uitvoeren en snel kunnen acteren bij mogelijke storingen. In de gebruiks- en beheerfase van het systeem herhalen we deze training periodiek, waarbij het klant-specifieke serviceverleden (gemelde storingen of vragen) een belangrijke bron vormt voor de (eerstelijns)storingen die we nabootsen. Door dit periodiek samen te herhalen, ontstaat er een sterk lerend effect en kunnen we gezamenlijk streven naar 100% continuïteit.
Na het uitvoeren van deze trainingselementen staan er nog diverse Q&A sessies gepland. Deze sessies bieden operators, shiftsupervisors, beheerders en andere relevante stakeholders de mogelijkheid om vragen te stellen en cases voor te leggen. Hierdoor voorkomen we onzekerheid met het nieuwe systeem en garanderen we optimale ingebruikname van het nieuwe systeem. Aan het einde van het traject ontvangen alle deelnemers een certificaat en evalueren we samen met de opdrachtgever en key-users het opleidingsniveau van alle deelnemers, zodat we eventueel nog aanvullende opleidingsmomenten of opleidingsvormenkunnen toevoegen. Zo bieden we bijvoorbeeld de mogelijkheid om alle operators 24/7 toegang te geven tot een e-learning. Op deze manier garanderen we dat alle operators op de hoogte zijn van de meest relevante functionaliteiten en kunnen we ervoor zorgen dat we deze kennis kunnen onderhouden (ook na updates).
Ben je benieuwd naar de verdere mogelijkheden of heb je vragen? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder.