Veel mensen staan er vaak niet bij stil… Maar als wij van A naar B reizen, met bijvoorbeeld de auto, de trein of het vliegtuig, zijn het mede de verkeersleiders die ervoor zorgen dat wij veilig en voorspoedig aankomen op onze eindbestemming. Door de werkzaamheden van de verkeersleider kan het verkeer op een veilige en efficiënte manier doorstromen. Stel je eens voor wat voor een chaos er ontstaat wanneer zij hun werkzaamheden niet optimaal kunnen uitvoeren?
Een rood kruis boven de weg omdat er een stuk hout van een vrachtwagen is gevallen, een omleiding aangeven wanneer er een ongeluk is gebeurd of direct alarmeren bij een spookrijder op de snelweg. Dit zijn enkele voorbeelden van werkzaamheden waar de verkeersleider zich mee bezighoudt. Vanuit een verkeerscentrale monitoren zij het wegverkeer om verkeersproblemen en incidenten op te sporen. Het werk van een verkeersleider is afwisselend en uitdagend. In de functieomschrijving op nationaleberoepengids.nl staat dan ook het volgende: “Het werk kan soms stressvol zijn en het is dan ook belangrijk dat de verkeersleider stressbestendig is en in alle situaties het hoofd koel weet te houden. Ook in moeilijke situaties moet de verkeersleider snel een goede beslissing weten te maken en dus snel kunnen schakelen.”
Het overzicht houden, het hoofd koel weten te houden en in staat om snelle beslissingen te nemen. Deze competenties vragen om een goede werkomgeving. In een kritische ruimte vind je dan ook vaak een mix aan oplossingen om ervoor te zorgen dat de operator zo goed mogelijk zijn of haar werkzaamheden kan uitvoeren. Maar net als in ieder beroep, hebben ook de verkeersleiders de nodige uitdagingen tijdens hun dienst. Wij nemen je graag mee in de uitdagingen en eventuele oplossingen die wij tegenkomen bij verkeerscentrales die wij bezoeken. Lees je mee?
Steeds vaker horen we in het nieuws dat dienstregelingen uitvallen als gevolg van een personeelstekort. Enerzijds door ziekte, anderzijds door de toenemende vraag. De juiste inrichting van een control room is natuurlijk niet de oplossing voor het personeelstekort, maar kan weleen positief effect hebben op de medewerkers.
De werkzaamheden van een operator vereisen een goede basis. Bij het inrichten of herinrichten van een control room, komen veel specialismes om de hoek kijken. Denk hierbij aan meubilair, beeldschermen, techniek, verlichtingen infrastructuur. Daarnaast is ergonomie een belangrijk aspect bij de inrichting van een 24/7 ruimte, zowel voor werkgevers als werknemers. Een ergonomisch verantwoorde werkplek draagt bij aan het welzijn van de gebruiker, wat leidt tot een afname van ziekteverzuim.
De complexiteit van werkzaamheden van verkeersleiders neemt toe als gevolg van een combinatie van factoren. Denk hierbij aan groeiende verkeersvolumes, technologische ontwikkelingen en eencomplexe infrastructuur. Verkeersleiders moeten zich voortdurend aanpassen aan deze veranderingen en nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkelen om de veiligheid en efficiëntie van het transport te waarborgen.
Hoe meer informatie, hoe meer schermen en computers. We zien regelmatig bureaus waar meerdere computers, toetsenborden en muizen aanwezig zijn. Het overzicht bewaren in deze wirwar kan dan een uitdaging zijn. Met een KVM-systeem kun je met meerdere computers tegelijk opereren en toch overzichtelijk werken. Met deze oplossing worden verschillende computers in een centrale ruimte ondergebracht en met behulp van een KVM-systeem op afstand beschikbaar gemaakt. Hierdoor kun je meerdere computers/bronnen op afstand bedienen met één muis en één toetsenbord.
Communicatie in een verkeerscentrale is van cruciaal belang. Miscommunicatie kan dan ook grote gevolgen hebben. Oorzaken hiervan zijn onder meer onduidelijke of tegenstrijdige informatie van verschillende bronnen, onvoldoende kennis over de gebruikte systemen of verouderde en gebrekkige communicatieapparatuur. Goede communicatie in de control room speelt een rol in snelle besluitvorming, voorkomen van fouten en verbeterende samenwerking.
Met geïntegreerde communicatie komen alle communicatiesystemen in een control room samen in een multifunctionele applicatie. Denk hierbij aan een telefoon, intercom, omroep, marifoon, portofoon, mobilofoon of een luchtverkeersystemen. Met geïntegreerde communicatie heb je geenlosse telefoons, portofoons of intercoms in snoeren verstrengeld meer op het bureau, wat de communicatie bevordert.
Geintegreerde communicatie in verkeerscentrales
Wist je dat slechts één op de zeventig innovaties tot een goed einde wordt gebracht, omdat er geen of onvoldoende aandacht wordt besteed aan het implementeren ervan? Het beheren van moderne vervoerssystemen vereist geavanceerde technologische apparatuur en software. De uitdaging hierbij is om up-to-date te blijven, zodat je de systemen optimaal kunt inzetten. Een nieuw systeem moet niet alleen functioneren, het moet ook werken. Training en opleiding is dan ook van essentieel belang.Door middel van training kunnen operators kennis en vaardigheden opdoen die nodig zijn om de systemen optimaal te bedienen en te beheren.
Door het juiste gebruik kunnen zij risico’s identificeren, potentiële gevolgen evalueren en snel en effectief reageren op onverwachte gebeurtenissen. Een goed opgeleide operator kan complexe systemen effectiever bedienen en onderhouden, wat kan leiden tot minder uitvaltijd, minder onderhoudskosten en minder noodzaak voor reparaties. Om te kunnen streven naar optimale ingebruikname en 100% continuïteit van het nieuwe systeem heeft INTER twee opleidingspakketten ontwikkeld.
Lees hier meer over opleidingspakketten
Het monitoren van het verkeer vereist continue aandacht. Als verkeersleider moet je dan ook alert blijven en snel weten te reageren op veranderende omstandigheden. Ook bij lange en soms monotone diensten. Licht speelt hierin een belangrijke rol. Het juiste licht kan het verschil maken in focus en conditie en heeft invloed op de concentratie en het energieniveau.
Biodynamische verlichting in control rooms is een vorm van verlichting die is ontworpen om de gezondheid, het welzijn en de prestaties van de mensen die in de ruimte werken te bevorderen. Het idee achter biodynamische verlichting is om de eigenschappen van natuurlijk daglicht te repliceren en de verlichting aan te passen aan de tijd van de dag en de activiteit van de gebruiker. In control rooms wordt biodynamische verlichting gebruikt om de prestaties van operators te verbeteren, de vermoeidheid te verminderen en de alertheid te verhogen.