Dynamisch verkeersmanagement is een term die verwijst naar het gebruik van technologie en real-time data om het verkeer op wegen, snelwegen en andere vervoerssystemen te regelen en te optimaliseren. Provincies en gemeenten maken gebruik van dynamisch verkeersmanagement om een goede doorstroming van het verkeer te behouden. Het is een belangrijk onderdeel van het moderne verkeersbeheer en wordt steeds vaker ingezet in stedelijke gebieden en op belangrijke vervoersaders.
De verkeerscentrale speelt een belangrijke rol bij het beheer van dynamisch verkeersmanagement. In de verkeerscentrale worden alle gegevens van de verkeerssystemen, waaronder sensoren, camera’s en andere technologieën, verzameld en geanalyseerd. Op basis van deze informatie kunnen verkeersleiders in de verkeerscentrale beslissingen nemen over welke maatregelen zij moeten nemen om het verkeer te reguleren en te optimaliseren. Om de werkzaamheden van de verkeersleider te ondersteunen biedt de moderne verkeerscentrale of control room diverse oplossingen.
Hoe meer informatie, hoe meer bronnen. We zien regelmatig werkplekken waar meerdere computers, toetsenborden en muizen aanwezig zijn. Het overzicht bewaren in deze wirwar van attributen kan dan een uitdaging zijn. Een KVM-systeem maakt het mogelijk om verschillende computers, servers en andere bronnen te beheren en te bedienen vanaf één centrale werkplek, met één muis en één toetsenbord. Dit verhoogt de efficientie van de verkeersleiders in de verkeerscentrale, doordat ze snel kunnen schakelen tussen verschillende toepassingen en systemen, zonder dat ze telkens van werkplek hoeven te wisselen.
Door real-time beelden van het verkeer en andere informatiebronnen op een videowall te tonen, kunnen verkeersleiders snel en effectief reageren op verkeersproblemen. Dit ondersteunt bijvoorbeeld bij het identificeren van incidenten, het monitoren van verkeersstromen en het detecteren van problemen zoals files of verkeersopstoppingen.
Goede communicatie tussen verkeersleiders, hulpdiensten en andere betrokken partijen is essentieel bij het beheer van dynamisch verkeersmanagement. Om snel en efficiënt te communiceren, wordt er in een control room gebruikt gemaakt van communicatiesystemen zoals telefoons, portofoons, intercoms en radiosystemen. Geïntegreerde communicatie centraliseert al deze communicatiemiddelen. Dit houdt in dat alle losse communicatiemiddelen, worden aangestuurd vanuit één multifunctionele applicatie. Het voordeel hiervan is dat je als operator in de control room efficiënter kunt werken. Je kunt sneller verbanden trekken door effectieve communicatie en coördinatie tussen alle betrokken partijen. Risico’s worden hierdoor verminderd. Binnen INTER gebruiken wij de multifunctionele applicatie ATLAS om communicatie te integreren.
Naast het samenbrengen van losse communicatiemiddelen, beschikt ATLAS ook over een GIS integratie. GIS staat voor Geografische informatiesystemen en is een softwaretoepassing die geografische data verzamelt, analyseert en presenteert. In een control room kan een GIS worden gebruikt om real-time kaarten te tonen met informatie over verkeersstromen, ongevallen en andere relevante data.
Verkeersleiders kunnen hiermee bijvoorbeeld ook zien waar hun collega’s zich bevinden of welk voertuig er op een specifiek moment het meest dicht bij een calamiteit is. Vanuit de verkeerscentrale kan er zo direct gehandeld worden om de juiste personen snel op de juiste plek te krijgen.
Wil je meer weten over bovenstaande oplossingen in de verkeerscentrale? Onze adviseurs en consultants denken graag met je mee om tot een ideale situatie te komen voor dynamisch verkeersmanagement in de verkeerscentrale. Neem vrijblijvend contact met ons op.