Een control room waar operators écht blij van worden. Dat wil natuurlijk iedereen. Toch zien we in de praktijk regelmatig het tegenovergestelde. In dit artikel nemen we je graag mee in hoe dit ontstaat en hoe je dit kunt voorkomen. Heb je wel eens gehoord van het begrip burgerparticipatie?
Burgers zijn het hart van de gemeente, de ziel van een wijk. Zij voelen zich betrokken bij alles wat er in hun directe omgeving gebeurt. Toch vindt de besluitvorming over activiteiten die invloed hebben op de gemeente vaak plaats achter gesloten deuren. Best gek eigenlijk.
Bij burgerparticipatie gaat het om het betrekken van burgers bij het maken of aanpassen van overheidsbeleid. Enerzijds om ervoor te zorgen dat burgers zich nog meer betrokken voelen bij de gemeente en anderzijds om een maatschappelijk draagvlak te creëren voor gemeentelijke beslissingen. Burgerparticipatie is voor gemeenten erg interessant. Hiermee vergaren zij informatie; ze weten wat er leeft onder de burgers. Daarnaast krijgen ze meer binding met de burgers doordat ze deze beter kennen en weten wie zij zijn. Door de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van burgers, zijn gemeenten beter in staat om problemen op te lossen.
Nu denk je misschien: waarom ben ik een artikel aan het lezen over burgerparticipatie? Om de volgende reden: dit concept is ook heel goed toe te passen in de control room. Oftewel, participatie in de control room. Er is namelijk een parallel te trekken tussen de effecten die zichtbaar zijn bij burgerparticipatie en de effecten die we zien bij participatie van gebruikers bij projecten.
Vaak zien we bij het vernieuwen van een control room of het realiseren van een compleet nieuwe control room, dat gebruikers (operators en beheerders) niet of nauwelijks worden betrokken bij het ontwerp en de realisatie. Belangrijke beslissingen zijn vaak al genomen en er wordt vooral aandacht besteed aan het overtuigen van de operators of beheerders. Waarom gebeurt dit? Antwoorden die wij vaak horen zijn:
Wanneer operators niet of nauwelijks betrokken worden bij bijvoorbeeld het vernieuwen van een control room, kan het zijn dat er weinig draagvlak is hiervoor. Ze voelen zich niet gehoord, omdat hun wensen niet meegenomen zijn in het ontwerp. Bij oplevering kan er vervolgens weerstand ontstaan, omdat de nieuwe oplossing niet aansluit bij de werkelijke functionele behoeften. Een control room waar operators niet blij van worden dus.
Hoe creëer je dan een control room waar operators wel blij van worden? Door samen te werken op basis van gelijkwaardigheid. Betrek operators vanaf het begin gedurende het gehele project. Zorg voor openheid en geef gebruikers invloed en verantwoordelijkheid. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld prima fungeren als kwaliteitsbeoordelaar, omdat zij als geen ander in staat zijn om deze beoordeling op een kritische manier te laten plaatsvinden.
Door deze manier van samenwerken ontstaat er eigenaarschap onder de gebruikers, omdat zij zelf invloed hebben gehad op het eindproduct. Zij werken graag in deze omgeving, omdat ze zich gehoord voelen en de bereidheid om te veranderen in bijvoorbeeld een werkwijze of proces wordt groter. Kortom, een control room waar operators écht blij van worden.
De blije operators zijn binnen. Maar hoe zorg je voor de juiste sturing, beheersing en kwaliteit van zo’n project? Een succesvol project is namelijk een project waarbij alle belanghebbenden tevreden zijn met het bereikte resultaat. Dus niet alleen operators, maar ook managers, beleidsmakers en leveranciers. Dit bereik je door te kiezen voor een integrale projectaanpak. INTER heeft hiervoor de CONPRO-methodiek ontwikkeld.
Dit is een integrale aanpak waarbij we vanaf het allereerste moment samen met alle relevante stakeholders kijken naar het werkproces, de huidige pijnpunten, voordelen, wensen en eisen. Deze vertalen we samen met andere specialistische partijen tot een allesomvattend ontwerp waarbij alle aspecten op elkaar zijn afgestemd: ruimte-indeling, meubilair, AV, verlichting, infrastructuur, bouwkundige aanpassingen, etc.
Met behulp van overall projectmanagement begeleiden we de realisatie van het project, zodat de opdrachtgever slechts één aanspreekpunt heeft. We knippen de realisatie op in meerdere fases, richten de juiste beheerinstrumenten in en evalueren deze (en de status van het project) periodiek met de belangrijkste stakeholders.
Wil jij meer informatie over onze CONPRO-methode? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen jouw control room? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder.