Het realiseren van een nieuwe control room is een groot en complex project, waarin verschillende stakeholders hun unieke bijdrage leveren. Van verlichting en vloeren tot netwerk, techniek en meubilair – iedere specialist speelt een cruciale rol. Ondanks de inzet van toegewijde experts per onderdeel, ontbreekt het vaak aan een samenhangende aanpak. De sleutel tot succes ligt in de aanstelling van een overall projectmanager. Deze professional brengt alle stakeholders samen, coördineert de verschillende facetten van het project en zorgt voor een gestroomlijnde uitvoering die resulteert in het gewenste resultaat.
Dit artikel legt uit waarom overall projectmanagement zo belangrijk is bij de bouw van control rooms en hoe het bijdraagt aan een veilig en succesvol eindresultaat.
Een cruciaal aspect van het vernieuwen van een control room is het altijd live blijven van het primaire proces. Het primaire proces in een kritische omgeving moet immers continu doorgaan, ook als de control room wordt vernieuwd. Dit vraagt om een goed migratieplan. Denk hierbij aan het integreren van nieuwe systemen en technologieën tot het migreren van bestaande data en processen. Talloze variabelen vereisen een nauwkeurige planning en uitvoering. Ook risicomanagement is een belangrijk onderdeel van dit migratieplan.
Ook het betrekken van alle relevante stakeholders is essentieel voor een succesvolle migratie. Zoals in de inleiding al omschreven komt er veel expertise kijken bij het vernieuwen van een control room. Dit zorgt ervoor dat er ook veel stakeholders betrokken zijn bij het project. Denk hierbij aan interne stakeholders zoals operators of ICT, maar ook externe stakeholders, zoals specialisten op het gebied van techniek, meubilair, verlichting of ergonomie. Al deze partijen hebben hun eigen ontwerpen, ideeën en planning. Doel daarbij is doorgaans het opleveren van hun eigen product, waarbij in mindere mate gedacht wordt aan het algehele project. Overall aansturing en coördinatie tussen alle stakeholders is daarom essentieel om tot het gewenste eindresultaat te komen.
“Een overall projectmanager van INTER onderscheidt zich door de kennis en ervaring die hij bezit binnen het control room domein, de klantprocessen binnen verschillende markten en de ervaring die hij heeft met het uitvoeren van dergelijke complexe projecten” – Edwin Meeuwissen, Head of Operations bij INTER
Bij INTER hebben we een unieke projectaanpak ontwikkeld, speciaal gericht op het begeleiden en realiseren van control room projecten. Deze projectaanpak, de CONPRO (overall projectmanagement), is een afgeleide variant van PRINCE2 en is geoptimaliseerd voor het control room domein.
De projectmanager van INTER, gecertificeerd in PRINCE2 en IPMA-C, fungeert als hét aanspreekpunt voor zowel (onder)aannemers als alle stakeholders van de klant en draagt zorg voor de voortgang en het beheer van alle projectaspecten. Door middel van onze CONPRO-aanpak kunnen we de kwaliteit, doorlooptijd, kosten en risico’s effectief managen en beheersen.
Door onze CONPRO-methode zijn we in staat om risico’s te beperken en control room projecten goed te beheersen. Wil je meer weten over onze CONPRO-methode?