Evos Amsterdam is een terminal voor de op en overslag van vloeibare energie. Op het terrein staan ongeveer 90 tanks met een gezamenlijke capaciteit van ruim 1,7 miljoen kubieke meter die onderdeel uitmaken van de kritieke infrastructuur van de maatschappij. Hierin worden producten zoals benzine, kerosine, methanol, ethanol en biobrandstoffen opgeslagen die gebruikt worden in, onder andere, de scheepvaart en vliegtuigindustrie.
In de Control Room van Evos worden diverse processen nauwlettend in de gaten gehouden. De operators in de control room monitoren het volledige laad- en losproces van schepen om ervoor te zorgen dat dit op de juiste manier gebeurt. Daarnaast worden steigers, pompenbanken en andere essentiële apparatuur voortdurend gemonitord via het camerasysteem. Ook het waterzuiveringsproces en de tankinhoud worden nauwlettend in de gaten gehouden. De control room van Evos heeft de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Wij spraken Chas Hecker, Assistent Manager Operations, over de vernieuwde control room.
“De aanleiding voor het vernieuwen van de Control Room bij Evos was het steeds verder uitbreiden van het bestaande besturingssysteem, wat resulteerde in meerdere losse systemen, toetsenborden en schermen”, vertelt Chas. “Dit verhoogde het risico dat operators belangrijke zaken over het hoofd zouden zien. Bovendien was de werkplek niet ergonomisch, omdat het vaste systeem geen persoonlijke indeling van de werkplek toestond.” In de nieuwe control room zijn vier werkplekken gerealiseerd. De nieuwe werkplekken zijn uitgerust met Barco OpSpace en bevatten meubilair van CREON. Daarnaast is de control room later ook uitgebreid met een nieuwe videowall.
Op de nieuwe werkplekken kunnen operators de schermindeling naar eigen wens aanpassen, wat zowel de ergonomie als de veiligheid ten goede komt. Daarnaast zorgen de nieuwe werkplekken voor tijdswinst. “De nieuwe opzet biedt de mogelijkheid om documenten te knippen, plakken en slepen, waardoor handmatige en tijdrovende stappen zoals printen, scannen en opnieuw inladen in een ander systeem overbodig zijn geworden”, vertelt Chas. “Operators hoeven niet langer verschillende systemen afzonderlijk te openen, omdat alle benodigde informatie nu in één oogopslag beschikbaar is. Deze integratie en vereenvoudiging van de werkprocessen resulteren in snellere en meer gestroomlijnde operaties, waardoor de algehele efficiëntie en effectiviteit van de control room aanzienlijk zijn verbeterd.”
“De samenwerking met INTER tijdens de installatie van de nieuwe systemen in onze control room hebben wij als meer dan positief ervaren. Vooral om vooraf de systemen op de locatie van INTER te kunnen uitproberen inclusief de techniek erachter en de werkplek zelf, was voor ons heel waardevol. De samenwerking tijdens de installatie heeft ertoe geleid dat de overgang soepel verliep en volledig aansloot bij onze operationele eisen.”
Wil jij meer informatie over dit project of ben je geïnteresseerd in control room oplossingen binnen jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op!