Control Rooms

Het Airport Operations Centre bij Schiphol

Het Airport Operations Centre bij Schiphol

Een van de drukste vliegvelden in Europa

Amsterdam Airport Schiphol is een van de drukste vliegvelden in Europa. Om ook in de toekomst de ingewikkelde passagiersstromen en het toenemende aantal vluchten in goede banen te kunnen blijven leiden, heeft Schiphol het Airport Operations Centre (APOC) opgericht. In samenwerking met Bosch Energy and Building Solutions heeft INTER de state-of-the art control room ingericht met ergonomisch geavanceerde TITAN werkplekken in combinatie met de nieuwste werkplekbedieningstechnieken, Barco OpSpace. Met deze toekomstgerichte werkplek zorgen alle disciplines voor een vlotte en voorspelbare doorstroming van passagiers en vliegverkeer.

Airport Operations Centre (APOC)

Schiphol innoveert continu om reizigers en luchtvaartmaatschappijen een betere ervaring te bieden. Het Airport Operations Centre speelt hierin een belangrijke rol. APOC staat voor Airport Operations Centre en zorgt ervoor dat het steeds ingewikkelde wordende logistieke proces van de luchthaven beter wordt bestuurd. De APOC hanteert een nieuwe werkwijze, waarin veel partijen binnen Schiphol samenwerken. Hierdoor worden mogelijke problemen eerder voorspeld en eventueel voorkomen.

Hypermoderne 24-uurs werkplekken

Om inzicht te creëren in o.a. passagiersstromen en capaciteitsmanagement heeft Schiphol geïnvesteerd in een nieuwe hightech meldkamer (APOC). In de meldkamer hebben alle disciplines, gericht op het logistieke proces een eigen werkplek, van Luchtverkeersleiding Nederland, Marechaussee, Parkeerbeheer tot Bagage Afhandeling Schiphol. Gekozen is voor de nieuwste generatie werkplekoplossing, uitgevoerd in een strak en compact design, de TITAN desk van Creon. Zij voldoet aan alle normen en richtlijnen met betrekking tot de ergonomie van 24-uurs beeldschermwerkplekken.

Integrale functie APOC

De aansturing van de gehele APOC wordt verricht door Barco OpSpace, die het mogelijk maakt om verschillende disciplines naast elkaar te laten werken. De operator van ongeacht welke discipline kan zijn eigen persoonlijke werkplek oproepen. Met slechts één toetsenbord en muis kan hij informatie inwinnen, delen en eenvoudig applicaties bedienen. Zo heeft hij altijd de juiste informatie op het juiste moment. Daarnaast kunnen operators hun bronnen/informatie delen met operators uit andere disciplines en weergeven op een van de drie videowalls in het APOC. Door de beschikbaarheid van (realtime) data en de samenwerking tussen de verschillende disciplines kan de doorstroming van passagiers en vluchtbewegingen beter voorspeld worden.

Bosch “Vested Partner’ van Schiphol

Door de directe aanwezigheid van de Bosch-specialisten ter plaatse zijn ze in een vroeg stadium al betrokken bij de projecten op Schiphol. Dit omvat ook het identificeren van manieren om processen te optimaliseren.

Tijdens de Covid-19 pandemie kon de luchthaven Schiphol met beperkingen blijven werken, alhoewel sommige digitaliseringsprojecten moesten worden opgeschort. Veel van deze projecten zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening op de luchthaven en het automatiseren van processen om de luchthaven intelligenter te maken.

“We zijn trots op het feit dat Schiphol ons als strategische partner beschouwt. Met deze langdurige relatie geven wij concrete invulling aan onze slogan ‘performance built on partnership”, aldus Freek Vermeulen, die als programmamanager van Bosch luchthavens adviseert.

De samenwerking tussen Bosch, Schiphol en INTER heeft geresulteert in een ultramoderne meldkamer, die in 2020 in gebruik is genomen: het Airport Operations Center (APOC)

Producten binnen dit project

Benieuwd naar onze andere projecten?

Bekijk meer referenties