Control Rooms

Van Duiven naar Singapore: een technische uitdaging op zee

Van Duiven naar Singapore: een technische uitdaging op zee

Terwijl de meeste van onze INTERfaces van hun vakantie in Europa genieten, is onze collega Eddy Gotink voor een project naar Singapore gegaan. In deze blog deelt Eddy zijn ervaringen en uitdagingen bij het realiseren van een control room op de FPSO OneGuyana. Lees mee en ontdek hoe hij zijn expertise inzet aan de andere kant van de wereld.

Heb je zin om naar Singapore te gaan?’  Zo begon het bericht 5 weken geleden en daar sta je dan, op Changi Airport aan het einde van middag. Als echte “local” heb ik maar direct een metro gepakt richting het hotel downtown Singapore voor inkopen en een korte nachtrust.

Om 6:00 uur lokale tijd (onze tijd twaalf uur middernacht) gaat de wekker: welkom jetlag. Via de lokale taxi app heb ik iemand gevonden die me 27 kilometer verderop naar de scheepswerf wil brengen. Dit gaat mijn routine worden voor de aankomende twee weken bedenk ik me. 07:00 uur inklokken – 17:00 uur uitklokken en dat 6 dagen per week exclusief reistijd!

Als bonus is het verplicht om de hele dag de volgende PPE’s (Personal Protective Equipment) te dragen: brandwerende overall, helm, bril, handschoenen en gehoorbescherming. Met overdag temperaturen van 28-32 graden en 80-90% luchtvochtigheid valt dit niet direct in de categorie “vakantiewerk” of comfortabel, haha!

De scheepswerf is zo groot dat het 20 minuten kost om bij de FPSO te komen. Een wat? Inderdaad, dat leg ik zo uit. Aan de buitenkant van het schip zijn stalen trappen gemaakt die zo’n 25 meter de hoogte in gaan om toegang te bieden tot het dek waar het proces zich bevindt. Daar hebben we drie ruimtes voorzien van apparatuur en een controlekamer voor het tonen van de beelden.

Een FPSO, Floating Production, Storage and Offloading, is een drijvend productieplatform dat wordt gebruikt om aardolie en -gas (koolwaterstoffen) te produceren. Deze FPSO, genaamd OneGuyana, is de grootste die tot nu toe is gebouwd en de zesde die wij hebben uitgerust met ons systeem.

De werkzaamheden op het productieplatform bestaan uit het in bedrijf stellen van onze  control room oplossing, waaronder het netwerk, de firewalls, het Barco OpSpace systeem en alle annexen die het tot een geheel maken. De oplossing hebben we eerst tot in de perfectie voorbereid bij ons in Duiven, en na goedkeuring verzonden naar Singapore.

Het lokale ICSS projectteam, verantwoordelijk voor besturing van de processen in de controlekamer heeft alles zo goed mogelijk geïnstalleerd. Mijn eerste taak is om deze installatie te controleren en goedkeuring te verlenen, zodat de serverkasten onder spanning gezet kunnen worden. Dat laatste neemt veel tijd in beslag wegens de hoeveelheid goedkeuringen die nodig zijn. Veiligheid staat bovenaan en dat merk je aan alle details.

Zodra de spanning er eenmaal is begint het aanzetten en testen volgens een vaste procedure. Het doel is om alle issues te vinden en waar mogelijk te elimineren. Dit proces neemt enkele dagen in beslag, en zoals altijd schuilt de uitdaging in de kleinste details van de installatie op locatie.

Zodra het hart van  het systeem werkt is het tijd voor het koppelen van de bronnen die we kunnen tonen en bedienen in de controlekamer. Dit zijn er momenteel zo’n 45 verdeeld over meerdere locaties en cruciaal voor het proces. Vanwege de veiligheidsvoorschriften is er slechts één plek waar verbindingen en instellingen kunnen worden bekeken en gecontroleerd. Dit resulteert in een dagelijkse wandeltocht van zo’n 15-20 kilometer, volledig bepakt, aangezien je continu heen en weer moet pendelen om de oorzaak van elke bron te achterhalen.

Na werktijd is er gelukkig soms nog tijd om de stad in te gaan, te genieten van de prachtige skyline van Singapore, en verschillende Aziatische gerechten te proberen. Koreaans blijkt erg pittig, dus ik stap snel over op Thais en Japans met als hoogtepunt de Wagyu steak voor een prijs waar we in Europa alleen maar om kunnen lachen.

Op zondag ga ik weer naar huis. De laatste zaterdagnacht rond ik alles zo ver mogelijk af. Er is echter nog een hoop papierwerk en een overdracht, waardoor ik pas om 17:00 uur de werf verlaat. ’s Avonds in de stad klinkt er plotseling vuurwerk. En dan bedoel ik echt vuurwerk. Vijf minuten lang schiet een spectaculaire show voorbij, blijkbaar een test voor National Day op 9 augustus. Ik stel me voor dat dit vuurwerk voor mijn succesvolle bezoek wordt afgestoken, een prachtig einde aan een mooi avontuur,10.000 kilometer van huis!