Op het juiste moment inhalen, snelheid behouden en anticiperen op de baan. Als iemand dit kan is het wel tweevoudig wereldkampioen Formule 1, Max Verstappen. Maar wat is precies het juiste moment in de race om een move te maken? Dat weet het team van Red Bull! Zij analyseren alle variabelen van de race en communiceren dit door middel van verschillende communicatiekanalen. De juiste communicatie is uiteindelijk onmisbaar voor het eindresultaat. Dit geldt ook in de verkeerscentrales van Nederland. Wegverkeersleiders houden het overzicht en zorgen ervoor dat alles gestroomlijnd loopt door middel van de juiste communicatie en informatie.
Een gestrande auto langs de kant van de snelweg, een vliegtuig dat gaat landen of twee boten die elkaar passeren in een smalle vaargeul. De rol van de verkeersleider is cruciaal tijdens deze momenten.
Tijdens een calamiteit is de verkeersleider dé persoon die alle ballen in de lucht moet houden. In de verkeerscentrale live de situatie in de gaten houden, kijken wat er via diverse kanalen aan informatie binnenkomt en de juiste informatie doorgeven aan verschillende instanties. Denk hierbij aan politie, ambulance, brandweer, sleepdienst en weginspecteurs. Goede en juiste communicatie is tijdens een calamiteit van essentieel belang. Geïntegreerde communicatie in de verkeerscentrale heeft hierin een positieve bijdrage. In een verkeerscentrale van bijvoorbeeld het wegverkeer, luchthavens en de binnenvaart zijn verschillende communicatiesystemen te integreren.
Telefoon, intercom, omroep, marifoon, portofoon, mobilofoon en luchtverkeersystemen. Al deze communicatiesystemen komen samen in de multifunctionele applicatie ATLAS. Geen losse telefoons, portofoons of intercoms in snoeren verstrengeld meer op het bureau. Bedien met ATLAS via één paneel alle geïntegreerde communicatiesystemen. Door alle communicatiesystemen te centraliseren heb je als verkeersleider direct het overzicht en houd je gemakkelijker de controle tijdens een shift.
In plaats van allemaal losse telefoons, kun je met ATLAS telefoneren via het paneel. Je kunt gemakkelijk iemand toevoegen aan een gesprek en in de wacht zetten. Gevoerde gesprekken kun je terugluisteren, bijvoorbeeld om calamiteiten achteraf te analyseren. Opgenomen gesprekken zijn ook te beveiligen, zodat je ze veilig en versleuteld kunt versturen. Daarnaast kun je via ATLAS natuurlijk ook communiceren met omroepinstallaties, marifoons, portofoons en mobilofoons,die hierop geïntegreerd zijn.
Via de ATLAS GIS map kun je zien waar personen of voertuigen zich bevinden, deze functie geeft locaties weer. De verkeersleider kan hiermee bijvoorbeeld zien waar verkeersregelaars rijden en ze naar de juiste locatie sturen.
Een nieuwe functie binnen ATLAS is de IO aansturing. Hiermee kun je externe aansturingen doen via het paneel. Je kunt bijvoorbeeld de zonwering, rolhekken, deuren of verlichting erop aansluiten en deze bedienen via het ATLAS paneel.
ATLAS is gemakkelijk te beheren in de gebruiksvriendelijke beheerdersomgeving. Hier stel je ATLAS in op jouw voorkeuren en wensen. Benieuwd naar alle functies binnen ATLAS? Lees via de onderstaande button alles over de multifunctionele applicatie.
Benieuwd naar de mogelijkheden van ATLAS binnen jouw verkeerscentrale? Bart Groot, accountmanager mobiliteit, komt graag langs op locatie om je er meer over te vertellen en te laten zien hoe deze applicatie een positieve bijdrage levert aan het afhandelen van processen.