Control Rooms

De regiecentrale van HTM

De regiecentrale van HTM

HTM is het openbaarvervoerbedrijf van én voor de Haagse regio. Bij de Verkeersleiding van HTM wordt de exploitatie van tram, bus en Randstad Rail gevolgd. Ze kunnen precies zien waar ieder voertuig rijdt en bijsturen waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het bedienen van de wissels, het op rood zetten van een sein of assisteren tijdens een calamiteit.

Vernieuwingsslag van de regiecentrale

In 2018 bracht HTM een aanbesteding op de markt om een vernieuwingsslag te slaan in de regiecentrale van de Verkeersleiding. Een belangrijk vereiste bij de aanbesteding, was dat zij permanent zicht wilden hebben op specifieke bronnen in een vaste lay-out. Flexibiliteit op de werkplekken was ook een belangrijk onderdeel van de uitvraag van HTM, met als doel gemakkelijk te wisselen van werkplekken tijdens de dienst. Ook wel free-seating genoemd. De oplossing van INTER kwam als beste uit de bus.

Account Manager Bart Groot: “Het proces van de aanbesteding was intensief en leerzaam. Als accountmanager breng ik natuurlijk regelmatig een bezoek aan de regiecentrale. Ik vind het mooi om te zien dat dat de oplossing die wij vooraf hebben uitgedacht ook goed bevalt in de praktijk.”

Flexibele werkplekken

Bij de Verkeersleiding zijn vijf werkplekken uitgerust waar Barco OpSpace op draait. Deze oplossing zorgt ervoor dat het mogelijk is om op een werkplek meerdere bronnen te tonen op één scherm. Hiervoor is een fixed layout ontwikkelddie is aan te sturen met één muis en één toetsenbord, wat resulteert in een clean desk en meer overzicht. Ook werkt men bij de Verkeersleiding op basis van free seating. Dit houdt in dat de verkeersleider op iedere werkplek elke gewenste werkomgeving met bijbehorende bronnen kan voorschakelen.

Systeem live zetten in een 24/7 omgeving

De uitdaging van dit project was om het nieuwe systeem te installeren terwijl het huidige systeem in een live omgeving moest blijven draaien. Om overzetten tijdens piekuren te vermijden, is het project grotendeels uitgevoerd tijdens de nachturen. Nadat de twee systemen een tijdje parallel hebben gedraaid, werd het oude systeem afgebroken.

Optimale ingebruikname werkplekken

Na oplevering hebben een aantal medewerkers van HTM een training gevolgd bij INTER. In deze training komen o.a. alle functionaliteiten van BarcoOpSpace aan bod en worden er storingen nagebootst om te kijken hoe deze het beste verholpen kunnen worden. De medewerkers van HTM zijn hierdoor op de hoogte van alle ins en outs van het systeem, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van de functionaliteiten.

Projectmanager Harry Witlox: “Ik vind het erg leuk om te zien dat een klant weer bij ons terugkomt. Het vorige systeem hebben wij geleverd en nu mochten we weer een nieuwe oplossing bedenken en realiseren. Het nieuwe systeem sluit beter aan bij de wensen die zij op dit moment hebben.”

Meer weten?

Wil jij meer weten over dit project of ben je benieuwd welke oplossingen wij kunnen bieden bij jou in de verkeerscentrale of control room? Neem dan gerust contact met ons op.

Benieuwd naar onze andere projecten?

Bekijk meer referenties