Control Rooms

Upgrade binnen de beveiligingsmeldkamer van het AUMC

Upgrade binnen de beveiligingsmeldkamer van het AUMC

Beveiliging binnen het Amsterdam UMC

Amsterdam UMC is een toonaangevend academisch medisch centrum dat kwalitatieve complexe patiëntenzorg combineert met vernieuwend wetenschappelijk onderzoek en onderwijs voor de volgende generatie zorgmedewerkers. Met ruim 19.500 mensen werken de twee locaties van Amsterdam UMC samen aan goede en toegankelijke zorg. Amsterdam UMC is ontstaan uit de (bestuurlijke) fusie van de twee academische ziekenhuizen van Amsterdam, het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het VU medisch centrum (VUmc) in 2018. 

 

Beveiliging binnen het Amsterdam UMC

Samen hebben de ziekenhuizen 165 kilometers aan gangen en 65 beveiligers die de veiligheid in de ziekenhuizen handhaven. De beveiliging binnen het ziekenhuis wordt in beide locaties aangestuurd vanuit de beveiligingsmeldkamer van de desbetreffende locatie. De beveiligingsmeldkamer is een cruciaal onderdeel van de veiligheidsinfrastructuur van het ziekenhuis en speelt een essentiële rol bij het handhaven van de veiligheid van patiënten, personeel en bezoekers.  

De beveiligingsmeldkamer heeft als primaire functie het uitzetten van binnenkomende meldingen. De meldingen in de meldkamer van Amsterdam UMC lopen uiteen, van het simpelweg openen van deuren tot inbraakmeldingen, maar ook ernstige noodsituaties, zoals reanimatie en zelfs ziekenhuisrampen. De operator in de meldkamer pakt deze meldingen op en zet waar nodig uit naar de beveiligers binnen het ziekenhuis. Daarnaast bewaken ze in de meldkamer via camerabeelden de buitenschil van het ziekenhuis. De beveiligingsmeldkamer van locatie AMC is onlangs vernieuwd. Wij spraken Rogier Kemeling, Afdelingshoofd Beveiliging, over de vernieuwingsslag die zij hebben gemaakt. 

Vernieuwingsslag van de beveiligingsmeldkamer

Eind 2022 is de beveiligingsmeldkamer van locatie AMC vernieuwd. “De oude meldkamer was toe aan vervanging” vertelt Rogier. “Tijdens deze vernieuwingsslag zijn we van 26 computers teruggegaan naar twee computers. In de oude situatie had iedere computer een eigen beeldscherm, toetsenbord en muis. De ruimte én de werkplekken stonden hierdoor erg vol. In de nieuwe meldkamer hebben we gekozen voor twee geïntegreerde werkplekken.” De werkplekken zijn uitgerust met de Barco OpSpace oplossing en met meubilair van CREON

 

“Met de nieuwe oplossing kunnen we meerdere bronnen laten zien op één werkplek, waardoor we niet meer heen en weer hoeven te rollen tussen 26 schermen. Alle benodigde bronnen die wij willen bekijken, zien wij nu op de twee geïntegreerde werkplekken die beiden te bedienen zijn met één toetsenbord en één muis. Door de nieuwe oplossing hebben de operators meer overzicht en rust, wat het proces ten goede komt. Bovendien hebben we dankzij de geïntegreerde nieuwe werkplekken tijdwinst geboekt, omdat je altijd moeiteloos toegang hebt tot de bronnen, zonder dat je eerst naar de betreffende computer hoeft te gaan en deze moet ontgrendelen.” 

100% Continuïteit van het primaire proces

“Onze bedrijfsvoering draait continu, 24/7. Daarom is het van essentieel belang dat onze systemen redundant zijn uitgevoerd. Het primaire proces mag immers nooit worden onderbroken. In een noodgeval kunnen we het niet permitteren dat onze computers uitvallen. Door de redundante uitvoering van de meldkamer blijft het primaire proces altijd lopen, ook als één van de systemen zou uitvallen.”

Toekomstplannen meldkamer

“Het huidige toekomstplan is om ook de beveiligingsmeldkamer binnen het VUmc te vernieuwen. Deze willen we op dezelfde manier inrichten als locatie AMC. Onze ultieme toekomstvisie reikt verder, met het streven naar de uiteindelijke samenvoeging van beide beveiligingsmeldkamers naar één gecentraliseerde meldkamer voor het Amsterdam UMC.”

Wil jij meer informatie over dit project of ben je geïnteresseerd in control room oplossingen binnen jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op!

Benieuwd naar onze andere projecten?

Bekijk meer referenties